rzut oka na Jezioro Czanieckie

Sobota, 22 stycznia 2011 · Komentarze(13)
No i stało się :) Dzięki Waszym głosom prowadzony przeze mnie blog zakwalifikował się do dziesiątki najpopularniejszych w kategorii „Moje zainteresowania i pasje”. Z całego serca dziękuję za wszystkie wysłane sms-y :)

Teraz Jurorka – pani Jolanta Kwaśniewska wybierze z tej dziesiątki trzy blogi, które będą nominowane do Nagrody Głównej i Wyróżnień Głównych. Równocześnie wskaże jeden blog, który stanie się zwycięzcą w kategorii tematycznej.

Blogi Nominowane przez jurorów we wszystkich kategoriach, w łącznej liczbie 30, przejdą do drugiego etapu oceny przez Kapitułę Konkursu. Efektem będzie wybór najlepszego bloga i przyznanie mu tytułu: Blog Roku 2010 oraz wybór dwóch blogów, które otrzymają tytuł: Blog Roku 2010 - Wyróżnienie Główne.

widok z drogi © niradhara

Równolegle z oceną blogów przez Kapitułę Konkursu trwać będzie głosowanie – wybór najlepszego Bloga Blogerów, spośród tych wszystkich blogów, które przeszły do następnego etapu. Podobnie jak w poprzednim etapie Konkursu głosowanie odbywa się za pomocą SMSów (koszt pojedynczego głosu to 1, 23 zł). Unikalny numer bloga nie zmienia się, a zasady oddawania głosów są analogiczne do tych, które obowiązywały na etapie głosowania - nominowania blogów. Głosy oddane w poprzednim etapie Konkursu zostały wyzerowane. Umożliwia to ponowne oddanie głosu przez osoby głosujące w II etapie Konkursu.

tędy najczęściej jeżdżę © niradhara

Wszechstronne wsparcie, udzielone mi przez Was w konkursie zobowiązuje, dlatego, mimo iż po zakończonych właśnie pracach remontowych niemal wszystkie pomieszczenia w domu pokrywa warstwa pyłu, zrobiłam sobie krótką przerwę w sprzątaniu i wskoczyłam na rower. Pomyślałam jednak, że skoro, jak wskazuje licznik odwiedzin, zyskałam ostatnio nowych czytelników, to nie zaszkodzi wstawić specjalnie dla nich kilku fotek najbliższej okolicy i zamieścić nieco informacji o pierwszym z trzech zbiorników wchodzących w skład Kaskady Soły.

w stronę Żaru © niradhara

Zapora ziemna nosząca nazwę "Czaniec" została wybudowana na Sole w latach 1958-1966. Zapora, spiętrzyła wody rzeki i utworzyła zbiornik wodny zwany Jeziorem Czanieckim, o powierzchni 47ha, który stanowi rezerwuar wody pitnej dla Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i Bielska-Białej.

Jezioro Czanieckie i Porąbka © niradhara

Zbiornik Czaniec wybudowany został jako ostatni z 3 zbiorników wchodzących w skład kaskady rzeki Soły, wyposażony jest w duże ujęcie wody, stację jej uzdatniania oraz przepompownię. Ponadto woda ze zbiornika pobierana jest przez Kęcką Spółkę Wodną do zasilania stawów rybnych. Zadaniem zbiornika jest także wyrównywanie przepływu w rzece Sole poniżej zapory.

za zaporze © niradhara

Zbiornik jako element ujęcia wody dla potrzeb komunalnych, objęty jest bezpośrednią strefą ochrony sanitarnej. Na zbiorniku nie prowadzi się w żadnej formie gospodarki rybackiej oraz obowiązuje zakaz uprawiania sportów wodnych. Głównym dopływem zbiornika jest rzeka Soła. Prowadzi ona wody zrzutowe ze zbiornika Międzybrodzie. Niewielki wpływ na bilans wodny zbiornika ma kilka mniejszych potoków, które są dopływami rzeki Soły. Dwa największe z nich, to potoki Wielka Puszcza i Mała Puszcza.

i jeszcze jedna fotka Porąbki © niradhara

droga na Bukowiec © niradhara

ściana lasu © niradhara

Jezioro Czanieckie © niradhara

Z Porąbki pojechałam trawersującą zbocze góry drogą przez Bukowiec. Prowadzi ona do Czańca, a w pogodne dni rozpościera się z niej piękny widok. Dziś niestety słońce rzadko się pokazywało, a widoczność nie była najlepsza.

przebłyski słońca © niradhara

widok w stronę Kęt © niradhara

na horyzoncie kościół w Kobiernicach © niradhara

Czaniec jest miejscowością znaną z tego, że W XVIII w. przeniosła się tu z Żabnicy rodzina Wojtyłów. Byli to protoplaści Ojca Świętego, Jana Pawła II. W Czańcu mieszkał jego dziadek Maciej, który później zajął się kupiectwem i przeniósł się do Lipnika k. Bielska. Tam urodził się ojciec Karola Wojtyły, który pracując w wojskowości osiedlił się w Wadowicach.

zjazd do Czańca © niradhara

Stuletni dystans czasowy nie zatarł w ludzkiej pamięci faktu, że do Bielska Maciej Wojtyła przybył z niedalekiego Czańca, potomkowie Wojtyłów żyją w Czańcu do dzisiaj.

kościół p.w. św. Bartłomieja w Czańcu © niradhara

Gratuluję wysokiego miejsca :)
Zaskoczyłaś mnie tą informacją o pochodzeniu papieża :)

A co do czanieckiego zbiornika to pozwolę sobie dorzucić, że woda w nim zgromadzona zasila też stację uzdatniania w Goczałkowicach. Co ciekawe, z jeziora Goczałkowickiego wodę transportuje się pompami, natomiast ze zbiornika Czaniec ( który jest przecież znacznie dalej) tzw. lewarem - grawitacyjnie bez pomocy pomp ;)
To taka ciekawostka usłyszana kiedyś od poznanego w pociągu Pana Rowerzysty :P

pozdrawiam :)

Goofy601 11:44 wtorek, 25 stycznia 2011

Shem - nagrody i owszem, są za Blog Roku i wygrane w poszczególnych kategoriach. O tym, co dają za tytuł Bloga Blogerów nigdzie się nie doczytałam. A satysfakcja w każdych okolicznościach jest najważniejsza! ;)

niradhara 19:05 poniedziałek, 24 stycznia 2011

Kajman - ty będziesz na zdjęciu jak żona Cię weźmie na galę odebrania nagród, jeśli takowa gala będzie. Nie wiem jaka jest nagroda, ale jeśli tylko satysfakcja to i tak będzie wystarczająco dużo :-)

shem 16:47 poniedziałek, 24 stycznia 2011

Dziękuję wszystkim za kolejne sms-y :)

Cieszę się, że fotki się podobają. Jak czytam takie słowa, to przestaję żałować, że przy ich robieniu zmarzły mi ręce ;)

Shem - do sławy to jeszcze daleko. Nie sądzę też by telewizja i prasa chciała robić wywiady z prostą wieśniaczką jeżdżącą na rowerze. Oni zdecydowanie wolą sensacje i afery!

niradhara 17:04 niedziela, 23 stycznia 2011

Shem:- A dlaczego moje? Blog Eli bierze udział w konkursie:) Pieniądze? Hm, może raczej trochę satysfakcji, że ktoś docenia pracę i wysyła smsy:)

Kajman 15:18 niedziela, 23 stycznia 2011

Już niedługo rozstrzygnięcie konkursu, a potem tylko sława, pieniądze, wywiady do telewizji i prasy, uściski dłoni może nawet kolacja u pani prezydentowej ;-)
Wcale bym się nie zdziwił gdybym zobaczył tu zdjęcie Cibie i Kajmana razem z Jolantą Kwaśniewską :-)

shem 14:32 niedziela, 23 stycznia 2011

Jak zawsze super opis i fotki.

jurektc 13:46 niedziela, 23 stycznia 2011

Pogoda nie najlepsza, ale za to zdjęcia super, zwłaszcza Porąbka i Jezioro Czanieckie.

surf-removed 01:13 niedziela, 23 stycznia 2011

I ja głosuję. Powodzenia!

anwi 20:52 sobota, 22 stycznia 2011

Zapodałem dziś sms'ka!Niech ci służy:)

Pozdrawiam i powodzenia:)

Egonik 20:05 sobota, 22 stycznia 2011

I na mój głosik możesz liczyć :) Zazdroszczę tych przepięknych terenów . Pozdrawiam

fotoaparatka 19:39 sobota, 22 stycznia 2011

Jak ja Ci Elu zazdroszczę tych pięknych widoków.
Pozdrawiam Cię serdecznie i informuję, że na kolejny mój głos możesz liczyć :)

Isgenaroth 18:44 sobota, 22 stycznia 2011
Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa rakie