do wariatkowa

Sobota, 16 kwietnia 2011 · Komentarze(11)
Budzikom śmierć! W każdym razie temu, który miał mnie dziś rano poderwać do weekendowej setki. Nie wykonał zadania. Choć napełnił dom hałasem straszliwym, ja i tak spałam snem sprawiedliwego… No, a potem było zbyt późno, by wybrać się gdzieś dalej. Nie miałam koncepcji, co by tu z sobą zrobić w takiej sytuacji, więc wolno sączyłam jedną kawę za drugą, aż stężenie kofeiny osiągnęło poziom konieczny do wyrwania z letargu rozleniwionych komórek mózgowych. Eureka! Należałoby wreszcie sfocić dwór w Rajsku. No, to jadę :)

dwór w Rajsku © niradhara

Nie jest to szczególnie ciekawy zabytek i niewiele o nim wiadomo. Na przełomie XVIII i XIX wieku należał do Bobrowskich. Z tego okresu pochodzi pierwsza wzmianka o istnieniu w Rajsku dworu. Z inicjatywy Karola Zwillinga w połowie XIX w. został przebudowany w stylu neogotyckim. Otrzymał wówczas ośmioboczną więżę usytuowaną w narożniku południowo-wschodnim, okazałe narożne sterczyny w formie wieżyczek zwieńczonych krenelażem oraz krenelażową attykę nadwieszoną na konsolkach. Kolejna przebudowa dworu została przeprowadzona na początku XX w. przez Wincentego Zwillinga, a dotyczyła głównie wystroju środkowej części fasady. Obecnie znajduje się tu szpital psychiatryczny. W zapewne wyląduję niebawem na stałe, jeśli sz. pani ministerka nadal będzie reformować oświatę z takim zacięciem i tak sensownie jak do tej pory :(

całkiem ładna wieżyczka © niradhara

Pierwszy cel zaliczony. Teraz pora na wyjaśnienie dręczącej mnie od jakiegoś czasu zagadki. Na mapie Ziemi Oświęcimskiej Wydawnictwa Galileos znajdujący się w Woli kościół św. Urbana zaznaczony jest jako drewniany. Nie figuruje jednak w spisie kościołów leżących na szlaku architektury drewnianej .

Stawy Harmęże © niradhara

królowa polskich rzek © niradhara

gniazdko ciasne, ale własne © niradhara

Wola, ulica Szkolna 29. To tu. Kościół pw. św. Urbana Papieża i Męczennika w Woli poświęcony 17 września 1861 przez wrocławskiego biskupa sufragana Adriana Włodarskiego . Murowany. Więc jednak… to tylko błąd na mapie :(

rozczarowanie © niradhara

Tereny wokół Woli obfitują w szlaki rowerowe, choć krajobraz do najpiękniejszych nie należy. Płasko, gdzie nie spojrzeć jakaś kopalnia. Dobrze, że są chociaż stawy. Kołują nad nimi mewy, głośno krzyczą. Ciekawe, o czym?

KWK Piast II © niradhara

kopalnia Brzeszcze © niradhara

tupot białych mew © niradhara

Stawy Góra © niradhara

Przejeżdżam obok kościoła św. Barbary w Górze. Ten jest drewniany. Przypuszcza się, że pochodzi z końca XV wieku i został ufundowany przez zamożną rodzinę Brodeckich, która była właścicielem Góry przed 1493 rokiem. Pierwsza źródłowa informacja o kościele pochodzi z 1596 roku.

kościół św. Barbary © niradhara

dzwonnica © niradhara

Byłam tu już kilka razy, ale dopiero dziś, po raz pierwszy, mogę zobaczyć wnętrze. Wprawdzie tylko przez szybę w drzwiach, ale lepszy rydz niż nic. Wnętrze jest skromne. To ze względu fakt, że przez pewien czas kościołem zarządzali kalwini. Nie było w tym czasie mensy ołtarzowej a jedynie wolno stojący stół, na wzór kościołów reformowanych. W wyniku rekatolizacji, której podjęli się Habsburgowie, kalwini zostali zmuszeni do opuszczenia Góry i całej ziemi pszczyńskiej.

widziane przez szybkę © niradhara

ołtarz © niradhara

najbardziej podoba mi się sufit © niradhara

ambona © niradhara

Teraz nastawiam GPS na Wilamowice, żeby sprawdzić czy uda się jakoś uniknąć przejazdu przez ruchliwe jawiszowickie ronda. Oczywiście, udało się, tyle że trzeba się było telepać terenem .

trochę wertepów © niradhara

znajomy widok © niradhara

Przed Wilamowicami zobaczyłam przy drodze stadko saren. Właśnie zamierzałam pstryknąć im fotkę, gdy zadzwonił telefon. To Piotrek wrócił z pracy i postanowił wskoczyć na rower i wyjechać mi naprzeciw. Sarny uciekły. Nic to, ważne, że choć kilka kilometrów przejedziemy razem :)

witaj Piotrek :) © niradhara

uwaga, nadlatuje! © niradhara

śmigło w zadek i można lecieć © niradhara

Szanownych Czytelników, których nie zdołałam uśpić przydługim wpisem, zapraszam do rzucenia okiem na nowy rower, który pojawił się w naszej stajni i poczytania opisu kolejnego dnia wyprawy Marcina do Santiago de Compostella.

ciekawe jak zawsze,może tylko to "wariatkowo" ciut niezręczne...
pozdrawiam lagid

lagid 14:05 piątek, 22 kwietnia 2011

Hehe, też chciałem się dziś wcześnie zerwać, ale niewyspanie z tygodni mi nie pozwoliło. Małe błędy na mapie się zdarzają, w końcu robią je ludzie. Pozdrawiam

shem 16:17 poniedziałek, 18 kwietnia 2011

Widzę, że wpisy Twoich przyjaciół to często konkurs na najciekwasze zdjęcie. Tym razem, choć stawy piękne, wybieram sufit kościoła. Aparacik zuch, no ale w końcu znalzał się w dobrych rękach.

angelino 17:06 niedziela, 17 kwietnia 2011

Znajomy widoczek jest przepiękny.I dodam jeszcze że płaskie tez jest piękne :):)

jurektc 11:23 niedziela, 17 kwietnia 2011

Piekne fotki, ciekawa wycieczka:))))

Nefre 10:12 niedziela, 17 kwietnia 2011

hehe, dobry tytuł :) już myślałem, że odwiedziliście wojewódzki szpital psychiatryczny w a-chowie :) no brawa zadystans, a te zdjęcia kopalni mnie przytłoczyły - jadę w góry :)

k4r3l 08:20 niedziela, 17 kwietnia 2011

Już mi żal budzika, który starał się jak mógł... ;) Fajne fotki i widać, że duży zoom przydaje się czasem.Bociek super ale z bocianami uważajcie bo jeszcze któryś coś Wam przyniesie... ;)

pioter50 05:10 niedziela, 17 kwietnia 2011

jestem oczarowana,kolejny raz!Dziękuje Elu za piękną wycieczke,która moglam prześledzić
Pozdrawiam Was cieplutko

karla76 21:27 sobota, 16 kwietnia 2011

Ładny ten dwór. Widzę, że na stawach wiosna w pełni, mnóstwo ptaków. Tylko ten bociek jakiś taki samotny.

czecho 20:44 sobota, 16 kwietnia 2011

Za każdym razem gdy tu zaglądam, znajduję coś co bardzo mi się podoba. Tym razem zdjęcie stawów najbardziej przypadło mi do gustu.
Cieszę się, że syn pisze relację z wyprawy. Chętnie poczytam i obejrzę.

anwi 20:08 sobota, 16 kwietnia 2011
Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa itepe